Kernwaarden
Gelijkwaardigheid, Vrijheid en Ontmoeting zijn de drie kernwaarden van openbaar onderwijs. Deze waarden zijn ook richtinggevend voor ons op OBS De Velduil.

Missie
We willen werken vanuit de bedoeling. Voor onze school ligt die bedoeling niet in het aanbieden van onderwijs, maar wat daar nog achter ligt: Het gaat om de betekenis van ons onderwijs in het leven van de kinderen.

Ons motto (mission statement): Samen je vleugels uitslaan en eigen-wijs de wereld in!

We geven ons onderwijs zo vorm, dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. De drieslag van Biesta geeft de verschillende ontwikkelgebieden goed weer. Dit betreft: Socialisatie, Kwalificatie en Persoonsvorming.

Socialisatie gaat over de manier waarop we kinderen wegwijs maken in de wereld. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je duidelijk maakt welke regels en plichten horen bij het burger zijn in de Nederlandse samenleving. Socialisatie is de wereld openen voor de nieuwe generatie.

Kwalificatie richt zich op het overbrengen van kennis en vaardigheden die passen bij de behoeften van de samenleving en de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. Het doel is om alle leerlingen op een optimaal niveau te brengen op diverse gebieden zoals geletterdheid en gecijferdheid.

Persoonsvorming is kinderen uitdagen en aanmoedigen een volwassene in de wereld te willen zijn. Wij opvoeders hebben natuurlijk ideeën over hoe we de leerling willen scholen en vormen. Maar de pedagogische vraag is wat de leerling daar zelf mee gaat doen.

Leidende principes
Om onze missie te vertalen naar de praktijk van elke dag hebben we een aantal leidende principes geformuleerd waaraan we ons handelen toetsen en waar we onszelf en elkaar aanspreekbaar op weten.

·       Wij zien en erkennen ieder kind, elke dag.

·       Wij gaan er van uit dat ieder kind alles kan leren. Kinderen hebben een geweldig potentieel dat we willen aanspreken.

·       Wij werken ‘evidence informed’. We maken gebruik van wetenschappelijk onderzoek om te blijven innoveren.

·       Wij zijn een professionele leergemeenschap. Op onze school geldt dat voor zowel de kinderen als de medewerkers.

Wat zetten we hier onder andere voor in?

Onderwijs op maat

Ons onderwijs sluit aan bij de onderwijshoeftes van onze leerlingen. Wij hebben deze onderwijsbehoeften goed in beeld en kennen de volgende stap in de ontwikkeling van onze leerlingen.

Breed aanbod

We hebben een breed aanbod binnen ons onderwijs, naast de kernvakken besteden wij aandacht aan de creatieve-, lichamelijke-, persoonlijke- en sociale ontwikkeling en (leer)vaardigheden. Wij dagen onze leerlingen uit en hebben hoge verwachtingen.

Verschillende werkvormen

Wij bieden veel verschillende manieren van leren aan, zoals: projectmatig werken, spelend leren, onderzoekend leren, (begeleid) inoefenen, automatiseren; zo ontstaat een scala aan leervormen waar en leerlingen en leerkrachen uit kunnen kiezen.

Eigenaarschap

Wanneer leerlingen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen resultaten zijn ze beter gemotiveerd om hogere resultaten te halen. Wij begeleiden hen daarbij door kindgesprekken. Een bijvoorbeeld hiervan is een kindgesprek over de weektaak waarbij leerlingen leren om eigen keuzes te maken en eigen leerdoelen te stellen.

 

Het leren organiseren op De Velduil:

Visie
Wij bieden kinderen, binnen de eigen mogelijkheden en die van de school, het best passende onderwijs. Samen met de ouders, begeleiden we de kinderen in het proces naar zelfstandigheid en bereiden ze voor op hun toekomst. Wij hechten veel waarde aan de samenwerking tussen ouders, kinderen en school. Met elkaar zorgen we voor een school die een plezierige en veilige omgeving is voor iedereen, waar kinderen en volwassenen graag komen.

Hoe gaan we ervoor zorgen dat we deze opdracht gaan volbrengen?
- We geven onderwijs dat aansluit bij de leer- en ontwikkelbehoefte van de kinderen. Daarom hebben we deze behoeften goed in beeld en kennen de volgende stap in de ontwikkeling én de doelen binnen de leerlijnen. Deze doelen zijn uitgangspunt;
- We hebben een breed aanbod van vakgebieden op instrumenteel, wereld oriënterend en creatiefgebied; richten we ons op kennis en vaardigheden, dagen we kinderen uit en hebben we hogeverwachtingen van ze;
- We bieden veel verschillende manieren van leren aan, zoals goede instructie, projectmatig werken, spelend leren, onderzoekend leren, (begeleid) inoefenen, automatiseren; zo ontstaat er een scala aanleervormen waar leerkrachten en kinderen uit kunnen kiezen;
- Iedereen is (mede)verantwoordelijk voor het eigen leerproces, we streven naar eigenaarschap op het leren en de persoonlijke ontwikkeling; Hierbij staat de drieslag van Biesta (Socialisatie, personificatie en kwalificatie) centraal.

Visie op leren
- We bieden ons onderwijs gestructureerd aan door gebruik te maken het didactisch model Expliciete Directe Instructie, dit is de basis voor sterk didactisch handelen;
- Een goed en prettig pedagogisch klimaat is voorwaardelijk om in een groep goed tot leren te komen, vanuit de methode Orca richten we dit in iedere groep overzichtelijk in;
- Men leert het beste door te doen, uit te proberen, te spelen, fouten te maken;
- Er moet een motivatie zijn om te leren. Dit kan intrinsiek zijn (betekenisvol), maar ook extrinsiek(zinvol), dan moet de betekenis van hetgeen geleerd wordt duidelijk gemaakt worden;- Kinderen moeten het gevoel hebben autonoom te zijn (‘start ik met taal, of start ik met rekenen ’);
- Leren doe je soms alleen en soms samen, er wordt continu gezocht naar de juiste manier (de vorm volgt de functie).

Visie op onderwijs
- Wij werken vanuit de drieslag van Biesta (socialisatie, personificatie en kwalificatie);
- Wij werken vanuit een sterk didactisch model, de Expliciete Directe Instructie (EDI);
- Wij hebben hoge verwachtingen binnen reële en persoonlijke grenzen, hierbij is er aandacht vooreigenheid;
- Er is ambitie, er is een breed aanbod en er wordt gereflecteerd;
- Het onderwijs is innoverend en sluit in eerste instantie aan bij wat kinderen nodig hebben en wat bij deschool past. Daar toont de school lef en durft buiten de kaders te denken en te handelen;
- De school heeft scherp wat goed onderwijs is en heeft een eigen kwaliteitszorgsysteem;
- Wij bieden fulltime hoogbegaafdheidsonderwijs. Binnen het hoogbegaafdheidsonderwijs werken we vanuit de volgende principes:

  • leerlingen werken aan wat ze nog niet kennen en/of weten;
  • ze leren en werken aan eigen leerdoelen met behulp van hun portfolio en een persoonlijk ontwikkelingsplan.
  • ontmoeting met de wereld om hen heen is essentieel (Wereld gericht onderwijs; Biesta)